Miért mondanak magasabb megtehető km-t egyes elektromos autót használók?
Miért mondanak magasabb megtehető km-t egyes elektromos autót használók?

Miért mondanak magasabb megtehető km-t egyes elektromos autót használók?

Kövess minket a Google Hírekben is!

Az elektromos autók térhódítása télen sem áll meg, és egyre többen választják ezt a fenntartható és környezetbarát közlekedési formát. A cikkünk célja, hogy reális képet adjon az elektromos autózásról, különösen a kisebb, 40 kWh vagy ennél kisebb akkumulátorral rendelkező járművekről. Szeretnénk kiemelni azokat az aspektusokat, amelyek fontosak lehetnek azoknak, akik még csak most ismerkednek az elektromos járművek világával.

Mielőtt belevágnánk bármiben is a cikkben

Egy átlag ember napját vegyük, Felkel, elindul munkába:

  • autó melegítés, akkumlátor melegítés óvatos pedálnyomkodás nélkül , megy az autóval 20-40 km-t majd leteszi.
  • Áll az autó 8 órát, majd hazafelé szintén minden előmelegítés nélkül beleül elmegy bevásárolni a boltba, leteszi az autót áll megint 30 percet, aztán megint minden melegítés nélkül megy ahogy menne is egy hagyományos autóval, majd hazaér. 

 

Ez egy normál autófelhasználó, nem laboratóriumban fogja vezetni az autót, szél és dombok nélkül, csak ideális hőfokban stb. 

 

Ez így is van rendjén, nem azért akar senki sem váltani elektromosra, hogy a megszokott vezetési, komfort érzetét lejjebb adja és mi is erre kérünk mindenkit, hogy ne is adjon lejjebb. Az autó van értünk, nem mi az autóért. Rengeteg olyan elektromos autó van már 2023-ban ami tökéletes hosszú távra vagy épp városi használatra!

 

Ez a cikk is azért íródott, illetve az EHautó-t is azért hoztuk létre, mert rengeteg hamis információ van az elektromos autókkal a neten és meg sem közelíti a valós értékeket. Elég felmenned facebookra szinte bármelyik elektromos autó csoportba és azt fogod látni, hogy egymásra licitálnak hatótávban, ami tök jó, de nem 2023-ban amikor az autózásnak már bőven van múltja és rengeteg autó van különböző célokra. Ez az egymásra licitálás, hogy miért alakult ki, jó kérdés, de engedd el, semmi értelme. Önigazolásra jó max nekik, bár attól még nem lesz élhető vezetési alternatíva, elég lenne nekik egy nagyobb akksis autóra váltani (62kWh+), ha már amúgy sem arra használja az autót, amire a gyártó kitalálta: városi használatra (mivel a 40kWh-ra és alatti akksik arra vannak)

Mi imádjuk az elektromos autókat és célunk, hogy minél több autót a valós körülmények közt be tudjunk nektek mutatni és helyén tudd kezelni, hogy melyik autó mire való.

 

Tény, hogy 24kWh-s autóval is el tudsz menni bárhova ha van elég töltő, de most őszintén, ki vágyik arra hogy 50km/h val menjen végig, többet töltsön mint maga az út hossza. Miért hazudik bárki is magának és másoknak erről? A mai korban, ha hosszútávra akarunk menni, megvannak a megfelelő villanyautók és a városi használatra is megvannak a kis akksis autók. Mindent a helyén kell kezelni és nem ér csalódás! 

Használt 100 000 km-t futott autókkal mi a helyzet?

A téli időjárás hatása sok elektromos autóra érzékenyen hathat. Példaként szolgálhat a Nissan Leaf 40 kWh (és a kisebb tetvérei), BMW i3, Renault Zoe (ZE és ZE40) stb. amelyek népszerű választások a magyar piacon az áruk és hatótávjuk végett. Az online térben fellelhető tesztek és az aktív felhasználói visszajelzések egyaránt árulkodnak arról, hogy a hideg időjárás jelentős mértékben befolyásolhatja az elektromos jármű teljesítményét, de mégis akadnak akik talán EGO védés / önigazolás / anyagi érdekük végett (mert drágán vették 2021ben most meg Tesla-t kapna érte és most elakarják adni) hamis információkat terjesztenek és ezzel nem, hogy segítenek, ártanak az elektromos autózás terjedésében!  

*a fenti autók mind zseniális belépő szintű villanyautók, de számolj vele, hogy ezek kis hatótávú autók a megszokott vezetési stílus mellett.  Amit ne feledj még el, hogy használtan ezekben benne van minimum 100 000 – 150 000km így az akkumlátor hatásfoka jóval alacsonyabb, tehát ne az új autó hatótávjához számíts, hanem a lenti számítás szerint, amiket szervizekkel egyeztetve tettünk össze! 

A szomorú az egészben, hogy ezeket a hamis információkat már meglévő villanyautósok terjesztik, nagyobb hatótávról stb, ami nem valós, fogjátok ti is látni (a Nissan szervizekben is hasonló eredményekről számoltak be, mint mi a teszt alatt). Ezzel tudtukon kívül, rengeteg emberben csalódást fognak kiváltani, akik elhiszik, hogy a 40kWh kocsik ingázásra tökéletesek kompromisszumok nélkül és télen is simán elmennek 200 km-t (végülis el tud menni, 50km/h sebességgel és fütés nélkül párás ablakkal, de ez nem élhető és a gyártók sem erre tervezték)

 

Tehát aki szeretne dízel vagy benzines autóról váltani és ingázik SPOILER jön: NE 40kWh vagy alatti autót vegyen, hanem minimum 62kWh vagy felettit és nem fogja csalódás érni, továbbá ezek a kis akksis autók ahogy  tesztekben is mondjuk kiválóak városban, faluban nagyon rövid távokra normális autózás mellett, így akik nem közlekednek sokat munkahely és otthon közt azoknak tökéletes választás. Jó időben meg végképp!

A Nissan is így határozza meg a modelleit, így aki ettől eltér és azt tartja valósnak, csalódhat

https://www.nissancentrum.hu/szemelyautok/leaf-2021/hatotavolsag-es-toltes

Akkumulátorokról általánosságban

Az EHautó egy hetes tesztje konkrét példákon keresztül mutatja be, hogyan teljesít a Nissan Leaf 40 kWh típusa télen. A cikknek nem célja az autó támadása, hanem a valós információk átadása és a reális elvárások kialakítása az érdeklődők számára.

Fontos kiemelni, hogy a 40 kWh vagy ennél kisebb akkumulátorral rendelkező elektromos autók ideálisak városi közlekedésre és autóutakra, ahol az utazási sebesség 100 km/h alatt marad. Ezen járművek tervezése is ezt szem előtt tartva történt, és a városi rövid utakhoz kiválóan alkalmazkodnak. Az EHautó hangsúlyozza, hogy az ilyen típusú autók fő erénye a városi közlekedés kiszolgálása, nem pedig hosszú utak megtétele nagy sebességgel.

Az elektromos autózás terjedése érdekében az EHautó szorgalmazza a pontos és megbízható információk terjesztését. A cikkben elhangzó vélemények nem az autók támadását, hanem a reális elvárások kialakítását célozzák meg, hogy az elektromos autók használói pontosan tudják, mire számíthatnak télen is. Az EHautó továbbra is elkötelezett az elektromos közlekedés népszerűsítése és a megbízható információk terjesztése mellett. Az autóink értünk vannak, és az EHautó mindenki számára valós és átlátható képet kíván nyújtani az elektromos autózás világáról.

Az elektromos autók akkumulátorainak degradációja, azaz az akkumulátor kapacitásának csökkenése idővel és használat során természetes folyamat. A degradáció mértéke függ a használt technológiától, a gyártótól, a vezetési szokásoktól, a környezeti hőmérséklettől és más tényezőktől. Az alábbiakban néhány általános megfigyelést talál a már 100 000 km-t meghaladott elektromos autók akkumulátorainak degradációjával kapcsolatban:

  1. Technológiai fejlődés: Az elektromos autók akkumulátortechnológiája folyamatosan fejlődik, és a legújabb modellek általában hatékonyabbak és ellenállóbbak a degradációval szemben. Az újabb autók gyakran jobb akkumulátorokkal rendelkeznek.

  2. Gyártói garancia: Sok elektromos autó gyártója garanciát biztosít az akkumulátor teljesítményére és kapacitására. Ezek a garanciák általában 8-10 évig vagy meghatározott kilométerfutásig érvényesek, és a gyártók a garanciaidő alatt ingyenesen vagy részben ingyenesen cserélhetik az akkumulátort, ha a degradáció meghaladja a meghatározott szintet.

  3. Használati körülmények: Az akkumulátor degradációja függ a vezetési szokásoktól és az üzemeltetési körülményektől. Például gyakori gyors töltés vagy túlmelegedés negatívan befolyásolhatja az akkumulátor élettartamát.

  4. Típus és méret: Különböző típusú és méretű akkumulátorok más és más módon reagálhatnak a degradációra. Nagyobb kapacitású akkumulátorok általában hosszabb élettartammal rendelkeznek.

  5. Kutatás és fejlesztés: A kutatás és fejlesztés folyamatosan zajlik az elektromos járművek akkumulátortechnológiájában, és egyre inkább olyan innovációk jelennek meg, amelyek csökkentik a degradáció mértékét.

Fontos megjegyezni, hogy az egyes elektromos autók és akkumulátorok eltérőek lehetnek, és a tapasztalatok modellek és gyártók között változhatnak. A gyártók általában részletes információkat nyújtanak az autóik akkumulátorainak élettartamáról és degradációjáról.

A példában a Nissan Leaf 40kWh modell szerepel 

KilométerfutásAkkumulátor Degradáció (%)Elvárt Hatótáv (WLTP)*
0 km0Kb. 270 km
50,000 km2-4Kb. 263-266 km
75,000 km3-7Kb. 250-261 km
100,000 km6-10Kb. 243-256 km
125,000 km8-12Kb. 237-249 km
150,000 km10-14Kb. 231-242 km
200,000 km12-15Kb. 222-234 km

Az egyik hazai Nissan szervizben elhangzott információk szerint ezek a százalékos értékek és a hatótávolságok becslések, melyek a valóságban történő degradáció mértékét tükrözik. Fontos megjegyezni, hogy a hatótávolság továbbra is nagymértékben függ a vezetési körülményektől, a töltési szokásoktól, valamint a környezeti hőmérséklettől. A táblázatban a WLTP adatok vannak, tehát a gyártó által megadott értékek, ebből vonj le átlag 15%-ot és megközelítő valós értéket kapsz VÁROSBAN, ha rendesen vezetsz 100 – 130km/h közti sebességgel a megengedett szakaszokon akkor 20-30%al CSÖKKEN a hatótáv

 

A gyártók általában garanciát vállalnak az akkumulátorokra, és a hatótávolságra vonatkozó információkat az autók dokumentációjában találhatjuk meg. A valósághoz való közelítés érdekében mindig figyelembe kell venni a konkrét használati körülményeket, mivel azok jelentősen befolyásolhatják az elektromos jármű teljesítményét és akkumulátorának élettartamát.

Mi az amit a valóságban produkáltunk 75% töltöttség mellett?

A teljes cikket és a körülményeket itt találjátok: https://ehauto.hu/lezarult-a-nissan-leaf-40kwh-tartos-teszt/ 

Vezetési KörülményekHatótáv (km)
Egyedül, jó időben180
Egyedül, esős-szeles időben152
Két személy, jó időben147
Két személy, esős-szeles időben118
Autópályán 130 km/h, egyedül, jó időben103
Autópályán 130 km/h, két személy, jó időben77

Az 2. táblázat alapján látható, hogy a várt WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) és a degradációs számítások pozitívnak tekinthetők a hatótávolságot illetően VÁROSON és FALUN belül. Ugyanakkor hangsúlyozni kell, hogy télen, különösen kompromisszumok nélküli vezetés esetén, ezek a számítások nagy mértékben változhatnak. Azoknak, akik elektromos autóra váltanának benzinesről vagy dízelről, és nem szeretnének lemondani a kényelmi funkciókról, fontos tudniuk, hogy télen a hatótávolság csökkenése ezeknél a régi technológiájú modelleknél magas.

 

A cikk célja az, hogy az autózást szerető emberek számára váltás előtt realisztikus képet adjon az elektromos autózás kihívásairól télen, és ne csalódjanak az elektromos jármű használatában kamu cikkek miatt. Tehát ezek a kis autók tökéletesek, de nem hosszútávra és főleg nem télen!

 

FONTOS, hogy a cikk azoknak szól, akik autót váltanának, de nem akarnak kompromisszumokat a kényelem és a funkcionalitás terén télen is. Az elektromos autó használata során a téli körülményekre való felkészülés és az elvárások reális megértése elengedhetetlen a pozitív élmények és a problémamentes használat érdekében.

 

Mindenki aki ingázik és kompromisszumok nélkül akar egy sokkal jobb technológiára váltani minimum 62kWh vagy e feletti akksis autót válasszon és nem fogja semmilyen időjárási eseménykor csalódás érni! 

Az EHautó célja az elektromos autózás terjedése és a pontos, megbízható információk terjesztése.

Fontos számunkra, hogy szembeszálljunk azzal a jelenséggel, hogy sok elektromos autó vlogger és blogger nem a valós adatokat közli. Ne hagyd, hogy hamis / félrevezető információk befolyásolják döntésed!

Légy körültekintő, és tájékozódj több forrásból, hogy biztosan a legmegfelelőbb választást tedd!

Picture of Várhegyi Gergő

Várhegyi Gergő

Közvetlenül és könnyedén osztom meg veled az autózással kapcsolatos fontos gondolataimat blog és vlog formájában. Az igazi autóhasználók szemszögéből közelítem meg a témákat, egyszerűen és közvetlenül közvetítve a lényeges tudnivalókat. Tehát, nem szakmai szólamokkal fárasztalak, hanem olyan infókkal látlak el, ami tényleg téged, mint leendő autótulajdonost érdekelhet.

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Legújabb

Kategóriák
🔌🚗 Elektromos, 💧 hidrogén 🌿 hybrid autók Tesztek, vélemények, adás-vétel, kedvezmények
🔌🚗 Elektromos, 💧 hidrogén 🌿 hybrid autók Tesztek, vélemények, adás-vétel, kedvezmények

2024 EHautó. Minden jog fenntartva ❤️ AdMasters